Dermatita atopică este o afecțiune cronică dermatologică. Prin manifestările de la nivelul pielii: usturime, roșeață, senzație de mâncărime, afectează activitatea cotidiană și calitatea vieții pacientului, conducând uneori la anxietate și chiar la depresie. Iată șase efecte ale dermatitei atopice care e bine să fie cunoscute pentru a înțelege mai bine această afecțiune și pe cei care o au:
- Din cauza mecanismului de producere a inflamației de tip 2, care este caracteristică dermatitei atopice, există un risc important ca o persoană care suferă de dermatită atopică să dezvolte și alte afecțiuni precum astm bronșic și/sau rinită alergică.
- 9,41% din populaţia României suferă de dermatită atopică, conform unui studiu de prevalență realizat în anul 2022 de către Societatea Română de Dermatologie*
- În România, dermatita atopică vine cu anumite costuri importante pentru pacient: 447 eur/persoană adultă anual și 290 eur/pacient anual în cazul copiilor. Costul total anual este 64.557.466 eur (32.983.498 EUR pentru adulți și 31.573.968 EUR pentru copii), bani cheltuiți direct din buzunar de către pacienți. **
- Datele culese în anul 2022 pentru măsurarea “Poverii Economice a Dermatitei Atopice în România” arată că 40,7 % dintre pacienții cu forma moderată nu au întotdeauna sub control simptomele dermatitei atopice și nu gestionează boala așa cum ar trebui.**
- Peste 63% dintre adulții cu vârsta cuprinsă între 26-75 de ani, spun că au probleme privind îngrijirea personală și rutina de igienă zilnică, iar 65 % menționează disconfort cauzat de pruritul persistent.**
- Din păcate peste 73% din adulții tineri experimentează stări de anxietate și depresie pe fondul dermatitei atopice, cauzate atât de modul în care sunt priviți de către cei de jur, cât și de limitările impuse de boală, inclusiv prin auto-izolare și absența socializării. Persoanele cu dermatită atopică severă pot evita interacțiunile sociale din cauza simptomelor fizice (mâncărime, piele inflamată) sau aspectului pielii. Izolarea voluntară crește riscul de depresie, iar lipsa sprijinului social poate accentua sentimentul de singurătate.
Concluziile sunt clare, pacienții cu dermatită atopică au nevoie de sprijin pentru a depăși problemele ridicate de boală, dar și modul în care sunt priviți de către cei de lângă ei: familie, prieteni, colegii de serviciu etc.
Pentru a veni în sprijinul persoanele cu dermatită atopică și a crește gradul de conștientizare a problemelor cu care se confruntă, APAA lansează campania „Simte Dermatita Atopică. Îmbracă haina empatiei!”.
În campanie sunt invitați oamenii sănătoși să experimenteze simptomele dermatitei atopice prin probarea de produse realizate din lână țurcană. Tricotajele din lână țurcană purtate direct pe piele induc acea senzație de usturime, mâncărime și roșeață a pielii, asemănătoare cu manifestările dermatitei atopice. Campania se desfășoară pe rețelele sociale APAA, în perioada octombrie – decembrie 2024.
Vă invităm și pe voi să realizați filmulețe și fotografii de susținere și încurajare pentru persoanele diagnosticate cu dermatită atopică și să le postați pe rețelele sociale folosind hashtagurile #NuSuntSingurcuDermatita, #SimteDermatita. Dacă vreți să probați tricotajele din lână țurcană, vă rugăm să ne trimiteți un mesaj la adresa de email: apaaromania@gmail.com.
Asociaţia Pacienţilor cu Afecţiuni Autoimune – A.P.A.A. s-a înfiinţat pentru a oferi suport persoanelor şi familiilor celor afectaţi de bolile autoimune. Principalele obiective ale Asociaţiei sunt: reintegrarea socială şi profesională a pacienţilor cu afecţiuni autoimune, consilierea de specialitate a pacienţilor şi familiilor lor, precum şi impulsionarea responsabilizării structurilor guvernamentale în problematica acestor boli. Pentru mai multe informaţii despre APAA vizitaţi: www.apaa.ro şi pagina de Facebook a asociaţiei.
Referințe:
* Studiu de prevalență a dermatiei atopice realizat în anul 2022 de către Societatea Română de Dermatologie
** Studiu privind povara economică a dermatitei atopice în România realizat în anul 2022 de către Asociația Pacienților cu Afecțiuni Autoimune – APAA
Această campanie este realizată cu sprijinul AbbVie și Pfizer.